sobota 27. mája 2017

Katarína Soyka- Svedomie temnej časti

Zo slovenského originálu- Svedomie temnej časti
Žáner- fantasticko- romantické
Preklad- ----
Séria- nepochádza
Počet strán- 200
Väzba- pevná väzba
Rok vydania- 2016
Vydavateľstvovydavateľstvo Hydra
Čítané- máj 2017

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.


O čom je táto kniha?
Mladá čarodejnica Deina je nútená splácať dlh lumpovi Dobrogovi, ktorý do sveta živých privádza temného mága Blahowitzapla. Ten sa rýchlo vysporiada s pánom mesta, aj s Dobrogom samotným. Vstúpi do vhodného tela a objaví spôsob, ako ľudí rozdeľovať na dobrú a zlú polovicu. Prvá jeho nový trik okúsi Deina. Jej dobrú časť uväzní zlý čarodejník v okovách, so zlou a bezcitnou polovicou po boku mieni vládnuť mestu. Bosorka Sička, vodník Gabriel, upír Arik, matka jazera Aruma a_množstvo ďalších magických bytostí je súčasťou príbehu plného zvratov, kúziel, byliniek a boja dobra so zlom. Každá magická bytosť má svoje silné aj slabé stránky, môže konať dobré aj zlé skutky, všetko závisí od uhla pohľadu a motivácií. Kam až sme ochotní zájsť v boji za dobro svojich blízkych? Čo všetko dokážeme obetovať? A budeme môcť potom ešte tvrdiť, že my sme tí dobrí?

Moje hodnotenie-

Prečítala som už mnoho kníh. Kníh, ktoré som vždycky vychválila a s úprimným nadšením odporúčala ďalej. Žiadna z nich mi však neutkvela v pamäti natoľko, aby som ju pokladala za obzvlášť mimoriadnu. V tomto prípade to však neplatí. Svedomie temnej časti je pre mňa knihou, vskutku výnimočnou.


Táto recenzia sa mi píše nesmierne ťažko. Obyčajne sa mi slová samé prebíjajú von z mysle, túžia byť zachytené čím skôr na papieri, aby nestratili svoj význam. Tentokrát je to však inak. V hlave mám prázdno, slová sa kamsi vytratili. Beriem to ako fakt, že tóny príbehu vo mne doznievajú a ja som ešte stále pod vplyvom jeho mágie.

Soyka opäť nesklamala. Jej príbehy sú písané tak jednoducho, občas si človek pomyslí, že ide o rozprávku, no ja ich jednoducho milujem. Pri tomto diele to nebolo inak.
Čítanie som si nesmierne užívala. Jednak preto, že túto tematiku zbožňujem, a taktiež preto, že autorka sa v písaní viditeľne zlepšila.
Krásne opisy, skvelé plynutie deja, zaujímavé rozhovory obohatené múdrymi myšlienkami a vzrušenie, ktoré som prežívala počas listovania týchto strán, ma úplne dostali. Chválim a som veľmi šťastná, že autorka sa takto zlepšuje. 😉

Katarína Soyka sa stala mojou obľúbenou slovenskou spisovateľkou, a to hlavne z dôvodu, že svoje knihy obohacuje krásnymi myšlienkami. Ak je čitateľ pozorný a hľadí s otvorenými očami, číta pomedzi riadky, v jej príbehoch nájde životné pravdy, nad ktorými by sa mal zamyslieť. Nebola som ešte ani v polovici, a knihu som mala polepenú samými papierikmi s výkričníkom "Pozor, pekná myšlienka." 😊

"Chytila zajaca, ani sa nebránil. Darmo, zviera k čarodejnici oddane pricupkalo, ako mu nakázala. Ale, nie a nie! Už mu nožom pod krkom pritlačila, akosi jej nešlo zarezať. Je iné obetovať pre dobrú vec. No takto?! Zabiť, aby sa upír nacical? Zavraždiť je to! Zavraždiť? Veď aj človek pre hlad zabíja. Či je hlad hneď vražda? Hlad ospravedlňuje, lebo taký je poriadok vo svete."
(str. 10)


Príbehom nás sprevádza krásna čarodejnica bielej mágie menom Deina. Hrdinku som si obľúbila od prvej strany, kedy bolo spomenuté jej meno. Zbožňujem knihy s čarodejnicami, mágiou a kúzlami. Zbožňujem knihy so spanilými, hrdými a dobrosrdečnými ženami, ktoré sa počas čítania stávajú mojim vzorom. Hltala som každú jednu pasáž, každú jednu vetu, ktorá sa týkala hlavnej hrdinky. Nestáva sa to často, no Deina si získala nielen moje sympatie, ale aj všetku pozornosť.

"Postarám sa o neho. Naučím ho milovať blížnych a starať sa o druhých. Ak ho nikto nemôže poraziť, možno porazí sám seba."
(str. 182)

Očakávala som, že sa príbeh bude orientovať výhradne na fantastiku. Prekvapilo ma, že sa do toho autorka rozhodla zakomponovať aj romantiku. Samozrejme, že som z toho bola nadšená. (veď viete, aká som zvrhlá romantička)

Arika som si taktiež veľmi obľúbila. Aj keď som si z počiatku nevedela predstaviť, že budem obdivovať charizmu chladnokrvného upíra, verte, úplne som si ho zamilovala. Páčila sa mi jeho rozvážnosť a prístup, ako sa zachoval k určitým situáciám...(No... nie vždy rozvážny. Ale vedzte, kto by nestratil hlavu pre lásku?)

"Nemienil bezhlavo riskovať. Lebo hrdinov sú plné cintoríny."
(str. 120)


"Ona sa po tme nebála. Zapálila si svetielko v dlani. Nemusela sa vláčiť s lampášom, ako ostatní. Stačilo prehovoriť oheň, aby jej robil spoločnosť."
(str. 16)

Páčilo sa mi, ako to bolo všetko vymyslené. V každej jednej knihe sa autorka vzťahuje na prírodu, čo ma neskutočne fascinuje, pretože takýchto kníh je málo. Každý živel má svojich "vládcov", všetko, pre nás neživé, je v skutočnosti živé, a to, čo si myslíme, že je nemožné, je v každom prípade možné.

Ťažko mi je popisovať niečo, o čom môžem hovoriť len okľukou. Nechcem totiž prezrádzať krásy príbehu, čitateľa okradnúť o zážitok a prekvapenia. A veruže, tých je tu plno. 😊

"Zobrala varechu a vylovila modré oči, ktoré bez záujmu sledovali povalu plnú pavučín. Nechala ich tam. Pavúkov. Strážili ju. Sledovali každý pohyb v chyži a všetko podozrivé jej hlásili."
(str. 21)


"Strach je najlepším prostriedkom ako donútiť ľudí k poslušnosti. Viac sa neodvážia."
(str.97)

Musím sa priznať, že z niektorých scén sa mi dvíhal žalúdok. Áno, viem. Som neskutočne citlivá povaha. 😃 Ale ten začiatok, úplne ma to dostalo do kolien. 😃 Nemôžem si pomôcť. (Skôr by som si prečítala román od Rosamunde Pilcher, než knihu, ktorá je typu horor, psycho atď.)

Neskutočne sa mi páčila celková myšlienka! Ako už z anotácie vieme, hlavnú hrdinku Deinu postihne nešťastie. Jej dobrú časť uväzní zlý čarodejník v okovách, so zlou a bezcitnou polovicou po boku mieni vládnuť mestu.
Poviem vám, toto čítanie bolo pre mňa veruže vzrušujúce. Bolo to akési iné. Keď čítam príbeh, väčšinou dobro je stále dobrom, a zlo je stále zlom. Keď však nastal prevrat, že z dobrej Deiny sa stala zlá potvora, bolo to pre mňa skvelým spestrením. V určitých chvíľach ma postihlo vzrušenie s neodbytným očakávaním, čoho všetkého bude hrdinka ešte schopná!

"V každom je dobro, aj zlo. Je na nás, čo si vyberieme, čomu sa rozhodneme podriadiť. Máme možnosť voľby."
(str. 51)


"Ľahké je poletovať svetom, keď jediné, na čom záleží, si ty sám."
(str. 68)

Ešte stále som akási omámená. Pripisujem to pretrvávajúcemu spamätávaniu sa z konca knihy. Som strašná citlivka. Možno práve pre to na mňa táto kniha tak zapôsobila.
Plakala som. Tuším posledné strany konca. Nie však zo smútku. Ten prevrat a všetko, čo sa na konci udialo, ako sa to všetko vyriešilo, na mňa hlboko zapôsobilo. Čakala som hocičo, no takýto krásny koniec, veruže, autorikne rozhodnutie na mňa urobilo dojem. Klobúk dolu pred týmto príbehom a poslaním, ktoré nesie vo svojich riadkoch.

"Cítiš rovnako ako ona. On ťa ovláda. Klame ťa, oberá ťa o možnosť zodpovedať za svoje činy, ale keď si dovolíš, aby si bola sama sebou, cítiš rovnako ako tvoja lepšia polovička. Nikto nie je dokonalý. Nie taký ako je ona bez teba. Každý deň bojujem o svoje lepšie ja. A snažím sa vyhrávať. Premýšľať. Zvažovať svoje skutky. Vy obe vidíte svet čiernobielo. Zobral vám farby. Nenechaj sa ovládať. Si silnejšia."
(str. 175)


Knihu vrelo odporúčam všetkými desiatimi. Je to prekrásny príbeh, nakoľko v oblasti slovenskej fantastiky nemá konkurenciu. Hlboko na mňa zapôsobil a preto verím, že ak budete čítať pozorne, zakorení sa aj vo vašom srdci.


Zaujal vás fantastický román Svedomie temnej časti? Knihu si môžete kúpiť za výhodnú cenu práve TU! Viac kníh od tejto skvelej autorky nájdete na tejto adrese.


5 komentárov:

  1. Presne tak, čítať medzi riadkami a vtedy zbadáme posolstvo knihy♥ A vieš, že to spomínam vo svojej najnovšej recenzii, ktorú mám v pláne zajtra uverejniť? Páni, my máme vážne podobné zmýšľanie a páčia sa nám podobné knihy a...a skrátka to vyzerá svojim spôsobom na ďalšiu spriaznenú dušu ^.^ :D
    Joj, no krása! Ty si ma tak nalákala, a to ma kniha vôbec nelákala :D Trocha som sa bála, čo od nej čakať, ale ako tak čítam, ukrýva v sebe viac ako si dokážem predstaviť :) Takže, áno, po knihe sa pozriem a určite jej dám šancu, aby som zistila jej posolstvo a dôvod tvojho nadšenia z konca :D
    Ach, a zas musím chváliť! Tie fotky sú ÚŽASNÉ!!!♥♥♥ Obe so sestrou ste krásne a máte také nádherné vlasy! :D A celkovo sú tie fotky nádherne "naaranžované" a dýchajú na mňa tou fantasy atmosférou ^.^ Ty ma nikdy neprestaneš prekvapovať a v tomto smere nemáš konkurenciu. Síce som to už mnoho krát písala, nevadí...opäť, klobúk dole! Žasnem♥♥♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ach Mony!!♥♥♥
      Ty si taká zlatá bytosť! Stelesnené dobro, ktoré rozsieva ľuďom dobrú náladu a úsmev na tvári♥ Ďakujem!
      Ale... veru? Nechce sa mi veriť. Ale síce, ja som vždy vedela, že sme spriaznené :D Proste, rovnaký vkus, knihomoľstvo, too nezaprieš :D :D
      Vieš čo, možno ťa odrádzala obálka, no ver, nebudeš sklamaná. Ja túto spisovateľku milujem a nedám na ňu dopustiť. :) ♥♥♥ A ten koniec... ach, verím, že budeš rovnako nadšená. :)
      Alee, ďakujem Ti veľmi krásne. ♥♥♥♥ K tým vlasom, fúh. :D Ďakujem/e, aj keď tentokrát to máme s príčeskom. ♥ :D Ďakujem veľmi pekne za takýto krásny komentár. Veľmi si ma potešila. Verím, že ak, ako som, si, spomínala, budeš čítať medzi riadkami, v knihe nájdeš posolstvo a obľúbiš si ju. :)♥♥♥ Maj sa krásne. ♥ A ešte, na tú zajtrajšiu recenziu, veru sa na ňu teším. ♥♥ Pre akú knihu?

      Odstrániť
    2. Joj, kiežby som taká skutočne bola :D Fakt som dosť depresívny človek, takže od dobra mám dosť ďaleko, no bojujem s tým :D
      Vážne, sľubujem, mám to v recenzii už štyri dni...nikdy by som si nedovolila kopírovať iných, ale ťažko, aj keď sa hovorí 100 ľudí, 100 chutí, no vždy sa nájdu aj taký, ktorý tú chuť majú rovnakú :D
      No, asi v tom bude ten háčik. Na jednej strane to nie je zlá obálka, ale moja šálka kávy to veru nie je, avšak netreba súdiť knihu podľa obalu (zlaté pravidlo :)). Šancu jej určite dám...
      Ale tak to je super príčesok! Vôbec by som to nepovedala a nespoznala, čo už teda vieš :D Ale ste obe super♥
      Aj ty sa maj krásne a recenziu chystám na takú nenápadnú knižočku pre deti, Zrada, česť a tajomstvo od Svetlany Majchrákovej. Až na druhý pokus som zistila, že je to krásna knižka, a preto tam spomínam i to čítanie medzi riadkami :)

      Odstrániť
  2. O můj Bože! Miluji tvoje fotografie ♥. Kniha vypadá strašně dobře a rozhodně jsi mě na ni nalákala! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne!!! :) Som rada, že recenzia splnila svoj účel. :)))

      Odstrániť